Apparatuur
Toon de Wit
Afwerking
Na de Kunstacademie en zijn stage
bij de AudioVisuele dienst van de
Rotterdamse Erasmus Universiteit
was het in 1979 tijd om echt aan het
werk te gaan. Toon ging in dienst bij
de filmproducent Bob Kommer
Studio’s in Den Haag als productie-
en algemeen assistent.
Vanuit de groei die deze baan en
geweldige leerschool hem bood nam
hij na vijf jaar de grote stap: hij begon
voor zichzelf. Hij startte vanuit zijn
eerste studioruimte, een etage onder
zijn woning op Rotterdam Zuid.
Inmiddels is die start als zelfstandig
ondernemer in de fotografie- en
audiovisuele wereld alweer ruim 35
jaar geleden. Dat betekent 35 jaar
ervaring met niet alleen studiowerk,
maar vooral ook als beeldmaker op
locatie.
Vanaf
het
begin
werkt
Toon
met
de
beste
apparatuur, want goed gereedschap …
Sinds
de
switch
van
analoge
naar
digitale
fotografie
in
2004
werkt
Toon
het
liefst
met
Canon
apparatuur.
Uiteraard
met
full-frame
sensor,
HD
voor
videowerk
en
de
nieuwste
DSRL
met
4K
video.
Zo
kan
hij
u
de
beste
beeldkwaliteit
garanderen.
Voor
specifieke
toepassingen
beschikt
Toon
ook
over
meerdere
GoPro
camera’s,
een DJI drone en een VR-camera.
Sinds
ruim
vijftien
jaar
verzorgt
Toon
alle
foto-
en
video-afwerking
in
eigen
beheer.
Hij
werkt
met
de
beste
computers
voorzien
van
één
of
meer
snelle
grafische
kaarten,
i7-
en
i9-
processoren
en
SSD-drives.
De
beeldkwaliteit
van
uw
foto-
en
videowerk
wordt
daarnaast
gewaarborgd
door
het
gebruik
van
een
gekalibreerd beeldscherm.
Uiteraard
wordt
al
uw
beeldwerk
met
zorg
bewaard.
Zo
wordt
het
digitale
materiaal
dagelijks
opgeslagen
op
een
eigen
NAS
van
48
Tb;
een
archief
dat
ook
na
jaren
nog
voor
u
beschikbaar blijft.
“Fotografie gaat het langste terug. Met mijn zesde kreeg ik mijn eerste 6x9 cm box-
camera en rond mijn 14e had ik mijn eigen doka opgetuigd, waar ik vele uren
doorbracht met het ontwikkelen en afdrukken van zwart-wit foto’s. Toen al was ik de
fotograaf voor de schoolkrant. Ik maakte veel foto’s op de klassenavonden en verkocht
die aan schoolgenoten. Zo kwam ik aan mijn eerste Nikkormat spiegelreflexcamera.
Zoals bekend: fotografie is een momentopname. Je vangt het moment. Soms kan je
zo’n moment creëren en soms is het ‘volg de bal’. Dat geldt zowel op locatie als in de
studio. In 40 jaar tijd heb ik heel wat figuurlijke ballen gevolgd. Het studiowerk was
een kleiner deel van mijn werk, niet in kwaliteit of inhoud, maar wel in uren. In beide
gevallen wordt er van je gevraagd goed te kijken en mee te denken. Niet met zoveel
woorden, maar zo heb ik het altijd begrepen. Meestal kan ik mijn gang gaan.
Gelukkig groeide ik van het begin af aan op met complexe projecten, dus schrik ik
zelden van wat er moet worden gedaan. Om een voorbeeld te noemen: in de tijd dat
ik elke dag naar Den Haag tufte (begin jaren ‘80), hadden we vaak de camera-
apparatuur alvast klaar gezet voor een niet-alledaagse foto- en filmklus waarbij we
met windkracht 7 op een sleephopperzuiger op de Noordzee zaten. Ik leerde op mijn
eigen veiligheid en die van mijn collega’s te letten.
Een interessant vak, met een grote diversiteit, goed voor je algemene kennis en vooral
leuk werk.”
“Tijdens mijn stage in Rotterdam kreeg ik al te maken met film en video. Dat
ontwikkelde zich verder tijdens mijn werk in Den Haag. Ik ging vaak mee met
opdrachten buiten de deur en groeide uit tot een ervaren camera-assistent.
In de begintijd van mijn zelfstandig ondernemerschap werd ik nog vaak freelance
ingehuurd als de camera-assistent die ook kon fotograferen en andersom. Later werd
ik steeds meer all-round beeldmaker.
Een leuke anekdote speelt zich af in 1988, tijdens een shoot in Azië waar ik mee was
met een filmploeg als still-fotograaf; de 35 mm Arriflex filmcamera was bijna leeg, er
was meer gedraaid dan verwacht, de laatste cassette had bijna een run-out. Nog
zeker één take was nodig en dan is 5 meter film niks als je met 35 mm draait
(ongeveer een halve meter per seconde). Ik heb nooit meer drie mensen tegelijk zo
verbaasd zien omkijken toen ik aanbood om alvast nieuwe film in te leggen. Een
fotograaf die dát kon… dat was een zeldzaamheid. Afijn, het shot was gered en ik had
een extra biertje verdiend.
Ook door andere ervaringen liggen beide, zowel het stilstaande als het bewegende
beeld, mij na aan het hart. Qua techniek en qua creativiteit. Met elk zijn eigen doel en
mogelijkheden. De voortschrijdende camera- en computertechnieken zorgden er een
jaar of vijftien geleden voor dat de investering in video-apparatuur ook voor een
eenmansbedrijf rendabel werd. De rest is historie. Af en toe leidt het volgen van de
nieuwste ontwikkelingen tot een leuk uitstapje, zoals in 2011 naar het 3D-stereo
filmen. Leuk om te doen, maar helaas een ontwikkeling die beperkt bleef tot
bioscoopfilms.”