“Een Virtual Reality beeld van 360
o
is -zowel bij video als bij fotografie- opgebouwd uit minstens 2 beelden: rechts is het FRONT beeld en
links het BACK beeld. In het midden zie je het bovenaanzicht van de camera en de twee fish-eye lenzen.
Per beeld is de beeldhoek meer dan 180
o
. Hierdoor ontstaat (rondom) een overlap tussen de twee beelden, zoals te zien is op de foto’s
hierboven; het puntdak van het rode kraampje is op beide beelden te zien.
Op de randen, de ‘stitch-naad’, van de twee beelden worden de overlappende delen met elkaar verweven op basis van de pixelinhoud
van de beiden delen; zo wordt het een bol.”
“Met de VR-camera zijn verrassende beelden te maken, zowel voor foto als video; ook in het platte vlak.
Ook met de drone zijn deze VR-beelden te maken, alhoewel dit wat complexer is.
Zie de voorbeelden van platte beelden elders op de site.
Het is ook mogelijk een complete tour te maken via VR-beelden.
Je kunt dan op je gemak op alle locaties rondkijken. Denk daarbij aan een rondgang door een bedrijf, door een stad of langs de hotspots in
een land. Mogelijkheden genoeg.
Het samenstellen van een VR-tour resulteert uiteindelijk in een een stand-alone programma (te gebruiken zonder aparte player).
Daarnaast is de resolutie dermate hoog dat je via ‘overcapture’ heel goed delen uit de ‘bol’ kunt integreren in gewoon vlak video-beeld. Deze
beeldbewerking word dan in de montage gekozen.”
De nieuwe VR360 camera:
uitstekende beelden voor foto en video. Een profi
stukje gereedschap
Zeer fraai beeld en vrijwel alle opties die je als
vakman op foto- en video-gebied wilt kunnen
inzetten.
“Als het ‘renderen’ is afgerond, ontstaat een vlak beeld zoals hierboven. Bij fotografie is dit rekenwerk overigens een stuk
eenvoudiger dan bij video-toepassingen; in het laatste geval moeten 25 beelden per seconde worden bewerkt.
Dit vlakke stadium is de fase waarin beeldbewerking kan worden uitgevoerd.
Bij deze foto heb ik bijvoorbeeld mijn logo toegevoegd en wat tekst. Ook het statief van de camera
en de onscherpe vogel op de grond zijn weggehaald.
Ga eens met de muis over de grote foto hierboven:
Let eerst even boven- en onderaan op het vertekende, uitgereikte beeld.
Bij presentatie in virtual reality wordt bij deze platte foto (of video) de rode streep boven en onder smane getrokken tot elk
één punt: een soort Noord en Zuid-pool. (Alsof je een volle vuilniszak zak van boven en beneden met een touwtje dichtbindt
[een vergelijking die herkenbaar is, maar volledig mank loopt, dat wel ] ).
De oranje, groene en gele ‘punten’ krijgen dan weer de ronde vorm terug. De halve punten links en rechts worden dan ook
weer één geheel. Zo ontstaat een soort ‘voetbal’ die je als het ware vanaf de binnenkant bekijkt. Hieronder is het kant-en-klare
interactieve VR-beeld te zien. “